neděle 24. března 2013

Užitný bůh

Ve dvacátých letech lidé ještě nevzývali boha proto, aby "zdokonalili svou osobnost". Nejvíce kupovaná kniha roku 1938 Jak získat přátele a ovlivnit lidi (How to Win Friends and Influence People) od Dala Carnegieho zůstávala na přísně světské úrovni. Co bylo tehdy funkcí Carnegieho knihy, to se stalo v 60. letech funkcí náboženského bestselleru Síla pozitivního myšlení (The Power of Positive Thinking) od kněze N. V. Peala. V této náboženské knize se ani neklade otázka, zda převládající touha po úspěchu je sama ve shodě s duchem monoteistického náboženství. Naopak - o tomto nejvyšším cíli se vůbec nepochybuje a víra v boha a modlitba se doporučují jako prostředek k zvýšení schopnosti dosáhnout úspěchu. Stejně jako moderní psychiatři doporučují dělat něco pro štěstí zaměstnanců, aby se to zalíbilo zákazníkům, někteří kněží doporučují lásku k bohu jako prostředek k dosažení většího úspěchu.

Erich Fromm: Umění milovat

Žádné komentáře:

Okomentovat